En kompetent mellanhand för 3PL

27 december 2020
jonas olsson

3PL betyder tredjepartslogistik och innebär att man är en kompetent mellanhand mellan avsändaren och mottagaren. Går man ner i mindre skala kan man säga att alla fraktbolag är mellanhänder, även de som hanterar post. 

Men idag har man mer utarbetade samarbeten där mellanhanden, eller företaget som sköter 3PL, kan vara så pass involverade i logistiken att man har avtal och för dagliga dialoger. Man kan vara en del i det dagliga arbetet och gå in så pass nära avsändaren och mottagaren att det blir en del av dessa, på många sätt.  

 

Ta över uppgifter

Förutom frakt kan ett företag inom 3PL, som exempelvis https://www.hillmerslogistik.se/tjaenster#3pl ta över delar av fraktkedjan som annars avsändaren eller mottagaren hade skött. Det kan gälla lagring, bokning, avrop, inventering, fraktsedlar, tulldokument, returer med mera, något som fler och fler företag överlåter till en mellanhand för att själva kunna fokusera på det som man gör bäst. 

Det är också en trygghet som uppdragsgivare att veta att man inte står utan transport vid ett kritiskt tillfälle, eller att man inte har lagringsytor när det behövs. För även om mellanhanden består av ett helt annat bolag blir man i ett slags symbios med varandra, där man hittar bästa möjliga fungerande lösning för alla.  

 

Ett dynamiskt flöde

När man anlitar ett företag som mellanhand inom logistik blir det ett dynamiskt flöde som gör att allt flyter smidigt och enkelt. Inget trillar mellan stolarna, som det annars lätt kan göra. Har man ett samarbete som sträcker sig över flera år kan man lära sig hur behovet ser ut vid vissa tider på året. 

Det går också att ha en löpande kommunikation där man kan förvarna om man som avsändare, eller mottagare, vet om att något utanför det vanliga kommer ske. Men det är också lättare att förstå varandra vid fel.  

Fler nyheter