Bilarnas hunk – Land Rovern

30 augusti 2019
Lily Hansen
Bilarnas hunk – Land Rovern

På de brittiska öarna är den ett näst intill obligatoriskt inslag på bondgården. Det är inte så konstigt eftersom dess egenskaper snarare liknar en traktors än en bils. Den fantastiska Land Rovern kan ta sig fram i den mest svårframkomliga terrängen och många anser att den är lika pålitlig som en trogen arbetshäst. De äldre modellerna är lätta att meka med då den robusta motorn sitter lättillgänglig. Idag används Land Rovern bland annat av brittiska försvaret och förknippas med safaris och oländig terräng. Men hur kom denna robusta fyrhjulsdrivna bil egentligen till?

 

 

Britternas svar på den amerikanska jeepen

Det var ingenjören Maurice Wilks, teknisk direktör på företaget Rover, som använde en kvarlämnad amerikansk jeep på sitt lantställe. Han fick då idén att skapa en brittisk version som kunde användas i lantbruket. Samtidigt var Storbritanniens ekonomi pressad under denna efterkrigstid och regeringen uppmanade fordonsindustrin att ta fram bilar lämpliga för export. Sagt och gjort, 1948 lanserades den första Land Rovern vid Amsterdams bilsalong och blev en smärre succé.

 

 

 

Bra begagnatvärde

Sedan lanseringen har Land Rovern uppdaterats och flera lyxigare och sportigare varianter har tillkommit, mer lämpade för asfalt som de flesta konsumenter trots allt kör på. Är man sugen på att köpa en sprillans ny Landrover får man räkna med att betala uppemot en halv miljon kronor. För den lyxigaste modellen, Range Rover, ligger nypriset på över en miljon kronor. Det är betydligt mer ekonomiskt att leta på begagnatmarknaden. Det finns otaliga bilhandlare som säljer begagnade bilar, men är man ute efter något i näst intill nyskick ska man vända sig till ett företag som endast säljer nyare begagnat. Bogstedt Bil i Limmared utanför Borås säljer till exempel begagnade bilar i toppskick. Land Rovern är trots allt en av de robustaste bilar du kan köpa. Dessutom står de sig bra i värde.

Fler nyheter